Reakcije nakon izjave ministra Dončića
Gaženica je previše važan projekt da ne bi bio dovršen
Intervju ministra prometa, pomorstva i infrastrukture Siniše Hajdaša Dončića s tezama o „moralnoj štetnosti" ugovora o izgradnji luke Gaženica u Zadru je izazvao i zadovoljstvo i ogorčenje: zadovoljstvo zato što je potpuno jasno da će projekt težak 220 milijuna eura biti završen, a ogorčenje zbog svojevrsnog „političkog upitnika" što ga je ministar stavio nad investiciju koju su bezrezervno podržavale sve dosadašnje vlade i svi njegovi prethodnici.
Osim što se ministru Dončiću zamjera nedovoljno „poznavanje materije", u Zadru se, zbog utjecajnog riječkog lobija, osjeća i strah od mogućeg favoriziranja Rijeke na račun Zadra. Ministar najprije navodi da je ugovor za Gaženicu potpisan s Njemačkom razvojnom bankom i Europskom investicijskom bankom, te da bi raskidanje ugovora koštalo gotovo koliko i dovršetak izgradnje, što se državi, dakako, nikako ne isplati, piše Slobodna Dalmacija.
Dio europske mreže
„Problem je i studija isplativosti", „to je jedan predimenzioniran projekt jer smo se mi kao država odredili da nam Rijeka i Ploče budu glavne teretne luke, dok se Zadar mogao više razvijati kao putničko-turistička luka", smatra ministar Dončić, po kojemu je apsurdno da se u Gaženici predviđa i kontejnerski terminal i luka za generalni teret.
- Projekt Gaženice pripremao se više od 20 godina, na njemu su radili naši relevantni stručnjaci, prihvaćen je po relevantnim međunarodnim kriterijima i uvijek je imao potporu iz Zagreba, ali i dviju respektabilnih banaka. Mi Gaženicu doživljavamo kao projekt stoljeća koji će biti pokretač ukupnoga gospodarskog razvoja regije i karika europskog prometnog lanca. Zato se čudim ovom relativiziranju svega toga od strane ministra prometa, a nadam se da razlozi za to i krajnje namjere nisu samo političke prirode - izjavio je zadarski gradonačelnik Zvonimir Vrančić.
Bivši resorni ministar Božidar Kalmeta napominje da je projekt Gaženice kao prometni pravac uvršten u Transeuropsku prometnu mrežu, te da su se tek nakon toga Njemačka razvojna banka i Europska investicijska banka uključile u cijelu priču i radile svoje studije isplativosti.
Ministri Dončić i Linić očito favoriziraju Rijeku na štetu Zadra
Takav postupak govori sam za sebe, izjavio je Kalmeta, a poznavatelji povijesti projekta Gaženica tvrde da bi bilo glupo ne iskoristiti sredstva dviju banaka i za prvu fazu kontejnerskog terminala, kada su one već bile raspoložene za to.
- Država je uvijek vraćala kredite svih hrvatskih luka, a kontejnerska luka je ključ razvoja zadarskoga gospodarstva - misli se u Zadru.
Pritom se ministra Donkića podsjeća i na Poglavlje 21 pregovora o ulasku u Europsku uniju, koje se odnosi na transportnu mrežu, a kojim je definirano koji je dio hrvatske transportne mreže ujedno i sastavni dio europske prometne mreže i perspektivnih paneuropskih koridora.
Ugovori su potpisani
Ta karta je gotova stvar, Gaženica je „unutra", jednako kao i pruga prema Rijeci, podsjećaju Zadrani, podvlačeći da je teza o neperspektivnosti luke Gaženica nastala u vremenu pune prometne izolacije Zadra i prije dolaska autoceste, što je natjeralo i Europu na redefiniranje svojih prometnih koridora.
- Radi se o apsolutnom favoriziranju Rijeke u odnosu na Zadar, pa su u sve lučke uprave, uključujući i zadarsku, imenovani Riječani!
Zadar će s ovom vladom lošije proći sa svojim daljnim razvojnim planovima, ali ugovori su potpisani, Gaženica će biti izgrađena i to se ne može mijenjati. To je optimalan projekt, a druga je stvar što netko ne želi da se Zadar razvija, pa sada ponavljaju slične poteze kao prije desetak godina kada su htjeli da autocesta ne dođe izravno do Zadra - kaže Živko Kolega, bivši gradonačelnik i donedavni predsjednik Upravnog vijeća Lučke uprave Zadar.
Kolega smatra da razvoj kontejnerskog prometa nije u koliziji s lukama u Pločama i Rijeci, te napominje kako su već potpisani „neki ugovori o kontejnerskom prometu između Zadra i Ravenne, a postoje i najave da će Zadar postati matična luka jedne kruzerske kompanije". Uz razvoj turizma, nema razloga ne iskoristiti geostrateške prednosti Zadra i kada je riječ o kontejnerskom prometu, zaključuje Kolega, procjenjujući da je „kontejnerski dio priče o Gaženici" očito izgubio naklonost aktualne Vlade.
Vezane vijesti
-
U četvrtak, 28. ožujka u zadarskoj Gradskoj knjižnici dr. sc. Nikola Petrović s Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu održat će javno predavanje pod naslovom „Podijeljena Europska Unija, podijeljena Hrvatska?“.
-
Još jedna zabavna srijeda uz volontere iz Ukrajine i Zadra koji su razveselili korisnike Dom za starije i nemoćne osobe Zadar igranjem društvenih igara
-
Vlatko Stefanovski, jedan od najistaknutijih gitarskih virtuoza ovog dijela Europe, ove godine proslavlja 50 godina na sceni, a tim povodom priprema posebane akustične koncerte koji će se održati 27. ožujka u Lori u Splitu i 28. ožujka u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zadru.
-
UGospiću će se večeras u 18 sati predstaviti slikovnica "Mirisi i okusi geografskih otkrića"
Izdvojeno
-
Može li Uskrs biti zabavan? – zapitao se jedan mali zeko sinoć u Dječjem vrtiću Smješku, a odgovor je potražio kod svog velikog brata Uskršnjeg zeke, ali i među virskim mališanima.
-
Rusija nema pretenzije ni na jednu zemlju NATO-a i neće napasti Poljsku, baltičke zemlje ni Češku, no ako Zapad opskrbi Ukrajinu lovcima F-16, ruske snage će ih obarati, izjavio je ruski predsjednik Vladimir Putin kasno u srijedu.
-
Vinko Filipović, ravnatelj Nacionalnog centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja, gostovao je u Novom danu kod Tihomira Ladišića gdje je govorio o nacionalnim ispitima u školama.
-
Predstavništvo Hrvatske turističke zajednice u Francuskoj sudjeluje na Festivalu maritimne baštine Escale à Sète, najznačajnijem mediteranskom pomorskom festivalu koji se održava od 26. ožujka do 2. travnja u francuskoj Oksitaniji.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.