Ostalo / Grad Zadar

Reakcije nakon izjave ministra Dončića

Gaženica je previše važan projekt da ne bi bio dovršen

Gaženica je previše važan projekt da ne bi bio dovršen

Intervju ministra prometa, pomorstva i infrastrukture Siniše Hajdaša Dončića s tezama o „moralnoj štetnosti" ugovora o izgradnji luke Gaženica u Zadru je izazvao i zadovoljstvo i ogorčenje: zadovoljstvo zato što je potpuno jasno da će projekt težak 220 milijuna eura biti završen, a ogorčenje zbog svojevrsnog „političkog upitnika" što ga je ministar stavio nad investiciju koju su bezrezervno podržavale sve dosadašnje vlade i svi njegovi prethodnici.

Osim što se ministru Dončiću zamjera nedovoljno „poznavanje materije", u Zadru se, zbog utjecajnog riječkog lobija, osjeća i strah od mogućeg favoriziranja Rijeke na račun Zadra. Ministar najprije navodi da je ugovor za Gaženicu potpisan s Njemačkom razvojnom bankom i Europskom investicijskom bankom, te da bi raskidanje ugovora koštalo gotovo koliko i dovršetak izgradnje, što se državi, dakako, nikako ne isplati, piše Slobodna Dalmacija.

Dio europske mreže

„Problem je i studija isplativosti", „to je jedan predimenzioniran projekt jer smo se mi kao država odredili da nam Rijeka i Ploče budu glavne teretne luke, dok se Zadar mogao više razvijati kao putničko-turistička luka", smatra ministar Dončić, po kojemu je apsurdno da se u Gaženici predviđa i kontejnerski terminal i luka za generalni teret.

- Projekt Gaženice pripremao se više od 20 godina, na njemu su radili naši relevantni stručnjaci, prihvaćen je po relevantnim međunarodnim kriterijima i uvijek je imao potporu iz Zagreba, ali i dviju respektabilnih banaka. Mi Gaženicu doživljavamo kao projekt stoljeća koji će biti pokretač ukupnoga gospodarskog razvoja regije i karika europskog prometnog lanca. Zato se čudim ovom relativiziranju svega toga od strane ministra prometa, a nadam se da razlozi za to i krajnje namjere nisu samo političke prirode - izjavio je zadarski gradonačelnik Zvonimir Vrančić.  

Bivši resorni ministar Božidar Kalmeta napominje da je projekt Gaženice kao prometni pravac uvršten u Transeuropsku prometnu mrežu, te da su se tek nakon toga Njemačka razvojna banka i Europska investicijska banka uključile u cijelu priču i radile svoje studije isplativosti.

Ministri Dončić i Linić očito favoriziraju Rijeku na štetu Zadra

Takav postupak govori sam za sebe, izjavio je Kalmeta, a poznavatelji povijesti projekta Gaženica tvrde da bi bilo glupo ne iskoristiti sredstva dviju banaka i za prvu fazu kontejnerskog terminala, kada su one već bile raspoložene za to.

- Država je uvijek vraćala kredite svih hrvatskih luka, a kontejnerska luka je ključ razvoja zadarskoga gospodarstva - misli se u Zadru.

Pritom se ministra Donkića podsjeća i na Poglavlje 21 pregovora o ulasku u Europsku uniju, koje se odnosi na transportnu mrežu, a kojim je definirano koji je dio hrvatske transportne mreže ujedno i sastavni dio europske prometne mreže i perspektivnih paneuropskih koridora.

Ugovori su potpisani

Ta karta je gotova stvar, Gaženica je „unutra", jednako kao i pruga prema Rijeci, podsjećaju Zadrani, podvlačeći da je teza o neperspektivnosti luke Gaženica nastala u vremenu pune prometne izolacije Zadra i prije dolaska autoceste, što je natjeralo i Europu na redefiniranje svojih prometnih koridora.

- Radi se o apsolutnom favoriziranju Rijeke u odnosu na Zadar, pa su u sve lučke uprave, uključujući i zadarsku, imenovani Riječani!

Zadar će s ovom vladom lošije proći sa svojim daljnim razvojnim planovima, ali ugovori su potpisani, Gaženica će biti izgrađena i to se ne može mijenjati. To je optimalan projekt, a druga je stvar što netko ne želi da se Zadar razvija, pa sada ponavljaju slične poteze kao prije desetak godina kada su htjeli da autocesta ne dođe izravno do Zadra - kaže Živko Kolega, bivši gradonačelnik i donedavni predsjednik Upravnog vijeća Lučke uprave Zadar.

Kolega smatra da razvoj kontejnerskog prometa nije u koliziji s lukama u Pločama i Rijeci, te napominje kako su već potpisani „neki ugovori o kontejnerskom prometu između Zadra i Ravenne, a postoje i najave da će Zadar postati matična luka jedne kruzerske kompanije". Uz razvoj turizma, nema razloga ne iskoristiti geostrateške prednosti Zadra i kada je riječ o kontejnerskom prometu, zaključuje Kolega, procjenjujući da je „kontejnerski dio priče o Gaženici" očito izgubio naklonost aktualne Vlade.

 

Dodavanje novih komentara je onemogućeno.