Ostalo / Kolumne

promišljanja

Gdje je nestao i može li ponovo oživjeti brend KK Zadar

Gdje je nestao i može li ponovo oživjeti brend KK Zadar

Mnogi KK Zadar smatraju „velikim klubom". Tome u prilog govori tradicija. Nekada top 5 klub Europe stvorio je temelje nečemu što danas nazivamo „Gradom košarke". Tijekom sedamdesetogodišnje povijesti podignuo je rezultatske granice koje će se u skorašnje vrijeme teško nadmašiti

U izgradnji epiteta „veliki klub" potrebni su i „veliki igrači". Oni koji su klubu davali kvalitet više. I to KK Zadar ima, svjedoče tome dva (za sad!) bijela dresa pod svodom nove dvorane. Sport se, reći će to oni koji od njega žive, ipak igra radi navijača. Bez njih on ne bi imao smisla. Navijači čine, možda i više od navedenih pretpostavki, neki klub „velikim". Odnos s navijačima čini esencijalni dio života jednog „velikog kluba".  

Je li KK Zadar još uvijek „veliki klub"? Svaki brend gubi na vrijednosti ako se u njega ne ulaže, ne promovira, ne radi na nedostacima. Danas ime KK Zadra polako blijedi u sjećanjima europske košarke. Kad ode generacija svjedoka blistave zadarske košakaške prošlosti, poveznica Zadra s košarkom ostat će samo u nacionalnim i (možda) regionalnim okvirima.

Deveta je sezona otkad se KK Zadar preselio u dvoranu „Krešimir Ćosić". Dok je infrastruktura Jazina još nekako i kočila iskorištavanje ogromnog potencijala kojeg KK Zadar u marketinškom smislu posjeduje, danas ništa ne priječi da se nešto pokrene.  Možemo samo nagađati koliko je KK Zadar izgubio od pasivnosti u navedenom segmentu.

Sportski dio i poslovni dio su isprepleteni do srži i neozbiljno je jedan dio zanemariti kao što se zanemarivala poslovna politika kluba. Rezultatski uspješan klub nije garancija profitabilnog poslovanja ako nema dugoročnije strategije. Današnje tržište diktira da novac mora biti racionalno utrošen.

Niti jedan potencijalni sponzor neće olako dati svoj novac u rupu bez dna, primjer toga je (bio) KK Zadar. Danas sponzori žele sudjelovati u pozitivnoj priči koji sportski kolektiv nudi ne samo svojim navijačima, već i potencijalnim navijačima. Primjer toga nije KK Zadar, a mogao bi biti.

Pasivnost u poslovnoj politici koči KK Zadar u sportskom smislu

Još 2009. godine uprava KK Zadra (tada još sportske udruge) se žalila kako sponzori odlaze iz kluba jer nema marketinške službe. Godinu dana prije toga, najavljivao se Zadrov web shop. Najavljivao se on i kasnije (pa i nedavno), ali još uvijek je fan shop u Zadru strana pojava. Dugogodišnje loše poslovanje došlo je na naplatu tih godina pa se vjerojatno o voditelju marketinga nije ni pomišljalo. Bilo je i ozbiljnijih stvari na tapetu, ne shvaćajući kako je u 21. stoljeću upravo marketinška strategija jedan od faktora ozbiljnosti.

Stigao je (2012. godine) i proces preoblikovanja kluba u sportsko dioničko društvo kao prilika za novi početak.  Nešto se tada i pomaklo. Sve na bazi dobre volje tadašnje mlade uprave. Dugoročno to, naravno, nije moglo izdržati. Stalnog mjesta voditelja marketinga nije bilo, dok je nekakva vizija možda i postojala. Tada pokrenuti YouTube kanal „ KK Zadar TV" je bio na daleko višoj razini od one koja se igrala na košarkaškom terenu.

No, i dalje nije bilo sluha za ozbiljniju potporu u tom dijelu te su se stvari ubrzo vratile u (ne)normalu. Smanjenje dugova preoblikovanjem nije urodilo plodom te se nakon samo dvije godine trebao pronaći novi način odgađanja plaćanja preuzetih obveza. Spas je došao institutom predstečajne nagodbe. Umjesto voditelja marketinga poželjnije je bilo mjesto voditelja predstečaja.

Uzimaju li se navijači zdravo za gotovo?

Odnos s navijačima je bio toplo-hladan pa se povjerenje u dobru priču oko kluba polako izgubilo. Brojke će nakratko zavarati. Naime, posjećenost na domaćim utakmica u ABA ligi zadnjih  par sezona ne pada ispod 5. mjesta (raspon od 2800 gledatelja do 4200 gledatelja u prosjeku). Ove podatke treba uzeti s malim odmakom, s obzirom na često odokativno zaokruživanje brojki. Tu ide napomena i da na utakmicama domaćeg prvenstva prosjek gledatelja pada u odnosu na ABA ligu.

Možemo li to nazvati navijačkom bazom? Za pravilniji pogled na navijačku bazu treba obratiti pozornost na broj prodanih pretplata.  Prema škrtim podacima iskopanih iz izjava odgovornih osoba u novinama ili na web portalima, broj pretplata se smanjivao iz godine u godinu.

Smiješno zvuče podaci koje su iznijeli odgovorne osobe zadužene tada za prodaju godišnjih ulaznica (želeći vjerojatno potaknuti navijače da kupe što više pretplata). Naime, tvrdili su za 2008. godinu da je prodano oko 2000 pretplata, a za 2009. godine oko 3000 pretplata. Realnije brojke su one iz 2013. kad je iznesen podatak da su prodana 573 kompleta i to 5 dana prije završetka prodaje godišnje pretplate.

Tvrdili su tada da je to više nego prethodne dvije sezona. Prošle i ove sezone brojka je manja (oko 500) te prema tome možemo zaključiti koliko trenutno kotira KK Zadar u očima navijača te koliko puno posla će imati Uprava kluba kad se odluči pozabaviti ovim pitanjem.

Plaćanje ulaznice je jedan od načina participacije navijača u funkcioniranju kluba. Navijač za ono što plati želi nešto dobiti zauzvrat. Netko će se zadovoljiti samom utakmicom, netko će možda samo htjeti završiti na fotogaleriji, a netko želi dobiti potpuni doživljaj.

Stvaranjem dobre priče oko kluba (i brigom za potrebe navijača), klub može podignuti svoju gledanost. Dvorana je poput burze. Čim imaš nešto za ponuditi, više vrijediš i sjedalica će se lakše prodati. Dobra priča oko kluba kreće s malim stvarima. Obratite pozornost samo na izgled ulaznice za utakmicu. Više sliči računu iz nekog supermarketa. Da je i želite sačuvati kao uspomenu, ne možete jer se tinta izbriše.

Vrijeme je za zaokret u poslovnoj politici kluba

Tko uopće može išta promijeniti u hijerarhiji prigodno nazvanoj dioničko društvo. Neiskorištavanje mogućnosti koje KK Zadar kao sportski brend nesumnjivo ima, odgovornost je Uprave kluba. Ne samo trenutne, već i prethodnih. Prema Statutu KK Zadar š.d.d., koji je usuglašen sa Zakonom o trgovačkim društvima, uprava (sastoji se od 1 člana - direktor Kluba, mandat 3 godine) donosi plan provođenja utvrđene poslovne politike te vodi operativno poslovanje (uz ostale Statutom određene ovlasti). Također, uprava može osnovati povjerenstvo za stručna športska pitanja; za suradnju s navijačima; za financijska, pravna i marketinška pitanja.

Nadzorni odbor (NO), po Statutu ima 7 članova, a svakog člana pojedinačno bira Glavna skupština na mandat od 4 godine. NO po Statutu, između ostalog, ima nadležnost imenovanja i opoziva člana uprave (direktora Kluba), nadzire vođenje poslova Kluba, daje suglasnot na poslovne i financijske planove Kluba.

Upravi je potrebna prethodna suglasnost NO-a kod sklapanja pravnih poslova većih od 500.000kn ili onih koji se sklapaju na razdoblje duže od 18 mjeseci. Također joj je potrebna suglasnost pri utvrđivanju poslovne politike Kluba. Dakle, odgovornost se, osim na upravu, proteže i na NO. Vjerujem da su ova pitanja sigurno dolazila na dnevni red sjednica, ali to je ono što javnost ne može vidjeti. Javnost može vidjeti samo ono što se manifestira prema vani, poput niti trećinu popunjene dvorane protiv prošlogodišnjeg finalista ABA lige.

Najavljeno je pomicanje s mrtve točke, klub će preko javnog natječaja zaposliti voditelja marketinga koji bi trebao voditi dugo najavljivani web shop. Nadam se da će to biti prvi korak da se dosadašnji desetljetni propusti više ne ponove. Eventualno sklapanje ugovora s agencijom specijaliziranom u ovom polju sigurno nije loša opcija. Niti bi bio prvi takav slučaj u svijetu sporta.

Sigurno je za početak sigurniji i jeftiniji način od zapošljavanja cijelog tima profesionalaca. Površina problema u tekstu je tek zagrebana, a imena su namjerno izuzeta iz razloga da naglasak bude na ispravljanju pogrešaka, a ne optuživanju. Nužno je da klupski marketing postane osigurač kako KK Zadar više ne bi ovisio o rebalansima, blokadama, predstečajnim nagodbama ili političkim sponzorima. Vrijeme je da se prestanu raditi greške u koracima.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.