Ostalo / Kolumne

sedmi pečat

Nocturnal Animals: Ili jesi ili nisi

Nocturnal Animals: Ili jesi ili nisi

Ruku na srce, nisam iskreno znao što očekivati od ovog filma. Frustracije zakašnjelom kinopremijerom bile su ublažene s 'drugim dolaskom' Amy Adams (op.a. ''Arrival'').

No kad sam napokon u sklopu redovnog kinoprograma ugledao i Fordov ''Nocturnal Animals'', noge su klecale (doduše, kumovale su tome i određene poteškoće privatne naravi). Ipak, nije bilo velike dileme. Premda sam debelo kasnio s odlaskom u kino, čim sam se osovio na noge, one su me same vodile ka hramu sedme umjetnosti.  

Za film oko kojeg se još lome koplja i vode intrigantne polemike, izgovor za ignoriranjem ne postoji. Dok ga određeni kritičari i filmofili uzdižu visoko na pijedestal najboljih filmskih ostvarenja godine, drugi su pak neodlučni, neimpresionirani i pomalo razočarani. Moje mišljenje? Širom otvorite oči.  

Susan (A.Adams) je vlasnica art-galerije koja unatoč ostvarenju svojih poslovnih ambicija živi jednim prilično ispraznim i pomalo sterilnim životom. Umjetnost se po njezinom poimanju svela na besmisleno 'smeće', a brak s Huttonom (A.Hammer) je već odavno na izdisaju. Da bi stvar bila tim i gora, Hutton je s iznenadnim odlaskom na poslovni put uništio možda i posljednje Susanine napore da kroz vikend rasplamsa ugasle iskre ljubavi. I baš taj vikend na veliko Susanino iznenađenje, poštom joj stigne još neobjavljena knjiga ''Nocturnal Animals'' njezina bivšeg supruga Tonya (J. Gyllenhaal)....

Da stvari u ovom filmu neće biti onakve kakve očekujemo jasno je već s prvim kadrovima koji su stilski, paa... kao posuđeni iz Lynchove 'redateljske kuharice'. Zašto baš Lynch? Pa to je nekako prvo logično ime koje ti padne na pamet dok na velikom ekranu u šoku i nevjerici gledaš naga tijela (i to baš od majke rođena) krupnih, pretilih žena i starica (?!) kako lelujavo njišu svojim neskladnim tijelima na taktove glazbe (Abel Korzeniowski) u nekom snolikom okruženju.  

Nocturnal Animals (2016) Režija: Tom Ford Uloge: Amy Adams, Jake Gyllenhaal, Michael Shannon, Armie Hammer, Aaron Taylor- Johnson, Isla Fisher, Laura Linney.. Žanr: Drama, triler Trajanje: 116 min.

Već u idućem kadru, redatelj Tom Ford nam otkriva kako su te neugledne plesačice hologramski projicirane dok je u tijeku premijerno otvorenje još jedne izložbe Susanine art-galerije. U Susaninim očima je umjesto radosti i uzbuđenja postojana samo tuga i ispraznost. To je trenutak u kojem je umrla njezina strast i zanos za poslom. Prijatelji je tješe riječima kako je život u toj 'kulturi smeća' manje bolan od stvarnog života, no te riječi ne dopiru do nje. Njezin libido se više ne pokreće, nastupaju tuga i samoća. Iskra uzbuđenja, rasplamsa se onog trenutka kad Susan dobije knjigu koja je, zamislite, oslovljena imenom kojim ju je bivši suprug znao nazivati zbog njezina lošeg spavanja.

Kad Susan započne s čitanjem knjige, radnja filma se polako račva u tri narativna 'kolosijeka'. Koja točno, neću vam reći inače bih vam ubio čar gledanja, no bitno je naglasiti kako je taj kompleksan proces naš ex modni dizajner Tom Ford svladao jednim zrelim i vizionarskim redateljskim umijećem kojim bi lako postidio mnoge, daleko iskusnije kolege. Da je Tom Ford jedan nevjerovatan talent, znamo već i zbog njegovog debitantskog filma ''A Single Man'', no dal' je to bio slučaj 'hit and run' ili u ovom modnom mačku leži neka 'filmska zvijer'?

Čekao se taj njegov, za mnoge 'škakljivi' drugi uradak, no Ford je bio strpljiv. Savršena prilika se ukazala u adaptaciji slojevite knjige Austina Wrighta ''Tony and Susan''. I dok su mnogi  očekivali novo Fordovo stilski dotjerano i melodramatično iz*rkavanje, on je pokazao i dokazao da unatoč svojoj gay orijentaciji nije tek stereotipni slabić. Spojivši nespojivo on je ovdje suvereno koketirao s šundovskim trilerima izvučenih iz prašnjavog pakla teksaške pustinje, odnosno melankoličnim kmečanjem razmaženih i plastičnih snobova iz ušminkanih art-galerija. Na taj način je stvorio jedan zavidan filmski hibrid krcat kojekakvim alegorijama i filozofijom većom od života.  

Prolaznost života (kako fizička, tako i psihička), odluke, strast i strpljenje, slabi i jaki. Sve je to tako detaljno i pametno isprepleteno da se čovjek jednostavno utapa u tim stilskim kolažima emocija i energije. Jednostavno rečeno, čovjek je baš sve posložio na najbolji mogući način. Veliki plus ukupnom dojmu je svakako bio i glumački casting o kojem mogu reći samo riječi hvale (Shannon kao i uvijek s lakoćom krade scene), no ovo je film Toma Forda i to će ime u svijetu filma svi sad izgovarati sa strahopoštovanjem. Žiri festivala u Veneciji je to već shvatio.

Film je još u kinima. Zgrabite svoju ulaznicu, uključite moždane vijuge i uronite u svijet Fordovih noćnih životinja. 

 


Reci što misliš!