Ostalo / Kolumne

sedmi pečat

The Salesman: Tanka linija između ljubavi, boli i ponosa

The Salesman: Tanka linija između ljubavi, boli i ponosa

Kako sam već najavio, ovaj tjedan završavamo (napokon!) našu ovogodišnju oskarovsku groznic

Nažalost, prostora i vremena za specijalno predstavljanje i osvrte na sve kandidate nije bilo (neki nisu niti vidjeli naše kinodvorane), no mislim kako sam vas ipak uspio upoznati s onima najbitnijima (uz iznimku hvaljenih ''Fences'' i ''Hidden Figures''). Kao šlag na kraju ove priče, ostavio sam ozbiljnog kandidata iz kategorije najboljeg filma izvan engleskog govornog područja, Farhadiev ''The Salesman'' iliti ''Forushande'', a na kraju ću vam pokušati i otkriti izgledne dobitnike, tj. moguća iznenađenja. 

Nakon što im se friško unajmljeni stan gotovo urušio skupa s čitavom zgradom, mladi bračni par Rana (T.Alidoosti) i Emad (S.Hosseini) prisiljeni je pronaći novi smještaj. Kako ne bi noćili u kazalištu u kojem skupa nastupaju, pomoć oko pronalaska novog stana ponudi im kazališni kolega Babak (B. Karimi). Nedugo nakon preseljenja, u stan im jedne večeri iznenada upadne nepoznati muškarac koji prestravi Ranu i ona se sva šokirana nesretno  ozlijedi. Emad tijekom potrage za počiniteljem sazna kako je bivša stanarka u stan često pozivala sumnjive muškarce, a isto tako i sazna kako mu je Rana prešutila određene stvari koje se se odvile tijekom napada...

The Salesman (2016)

Režija: Asghar Farhadi

Uloge: Taraneh Alidoosti, Shahab Hosseini, Babak Karimi, Farid Sajjadi Hosseini, Mina Sadati, Mojtaba Pirzadeh, Sam Valipour...

Žanr: Drama, triler

Kao što već rekoh, pravi šlag na kraju! Okorjelim filmoljupcima ne trebam posebno predstavljati brilijantnog iranskog redatelja Asghara Farhadia, no ukoliko i niste imali prilike do sad pogledati neko od njegovih remek-djela, pravo je vrijeme da to učinite.

U ''The Salesmanu'' ćete tako upoznati njegov prepoznatljivi intimistički, suzdržani pristup likovima i radnji koja teče polako i strpljivo, gotovo vas pretvara u svojevrsnog voajera koji traži još i još, a kad se dogodi bombastični rasplet ostanete zabezeknuti i zadivljeni. E to je dragi moji pečat jednog od ponajboljih redatelja današnjice. 

Premda će mu u ovom slučaju njegovi ljubitelji zamjeriti na izostanku uobičajeno oštre socijalne kritike i  polaganom okretanju ka elitističo-artističkom svijetu Irana, vjerujte mi, stari lisac je upakirao neke poruke koje ćete svakako razaznati. Primjerice, njegovi likovi su ovdje uglavnom kazališni glumci koji marljivo pripremaju adaptaciju kultnog romana Arthura  Millera ''Death of a Salesman'', no kad se u dijalogu spomene kako je jedan od ženskih likova bio gotovo gol, glumica koja tumači taj isti lik je u predstavi zbog strogih iranskih zakona ipak strogo odjevena. Toliko o adaptaciji Arthura Millera na iranski način. 

Ipak, Farhadia ovaj put nije toliko interesiralo kritiziranje iranskog društva koliko je bio zaintrigiran istraživanjem mentalnog sklopa zamračenog porivom osvete. Njegov glavni lik Emad (odlični Shahab Hosseini) je dobar čovjek koji voli svoju suprugu i uživa život glumca i profesora, no kad ga mržnja i želja za osvetom počnu proždirati, na kraju destruktivno ruši sve oko sebe poput (anti)junaka Millerova romana (sad shvaćate otkud naziv ''The Salesman''?). Da sve počinje i završava destrukcijom, Farhadi nam je natuknuo i početnim, zastrašujućim prizorom u kojem se Emadova i Ranaina zgrada iz čista mira počnu urušavati. Ah, ta simbolika!    

Koliki si izgledi da pored favoriziranog ''Tonia Erdmanna'' ovaj film Farhadiu donese prvi zlatni kipić u karijeri, ne znam, no znam kako je Trumpova omražena odluka o zabrani ulaska državljana muslimanskih zemalja (uključujući i Iran) u S.A.D. tu poziciju itekako ojačala. Da se mene pita, Farhadi je zaslužio Oskara unatoč političkoj halabuci i antitrumpovskom pokretu koji vlada Hollywoodom. Obavezno pogledati!

A sad, moje skromno mišljenje o mogućim laureatima. Prije svega bih naglasio kako me osobno najviše veseli činjenica kako smo za sobom imali jednu izuzetno kvalitetnu filmsku godinu i kako je većina nominiranih filmova zaslužila svoj komadić slave, a da je bilo određenih iznenađenja, to ni ne trebam posebno isticati.  

Svi mi imamo neke svoje favorite, no kad su se čitale nominacije, mnogi su ostali iznenađeni ignoriranjem brlijantne Amy Adams (sa dvije iznimno snažne glumačke role u ''Arrivalu'' i ''Nocturnal Animals'') i Scorseseove dugoočekivane povijesne drame''The Silence''. Neki će reći kako su i filmovi poput Eastwoodovog ''Sullya'', Verhoevenog ''Elle'', ili Parkerovog ''The Birth of a Nation'' također trebali biti u užem krugu nominiranih, no Akademija se ipak odlučila za intimnije priče i likove. Tko će na kraju podići trijumfalno ruke u zrak, teško je reći, no mišljenja sam kako bi akademijini glasači ponovno mogli razdjeliti kipiće između nekoliko naslova.

Favorit za najbolji film je svakako Chazelleov ljubavni pjev klasičnom Hollywoodu i mjuziklima ''La La Land'', no nemojte se pretjerano iznenaditi ukoliko nagradu pokupi Jenkinsov ''Moonlight''. Premda je riječ o jako dobrom filmu, u konačnoj odluci bi mogla prevagnuti i ona o rasnoj jednolikosti. S nagradom za najbolji film, producenti bi na neko vrijeme uspjeli primiriti uzavrele strasti, ali ukoliko ta na kraju i ne prođe, Mahershala Ali je gotovo siguran pobjednik u kategoriji najbolje sporedne muške uloge.

Kipić za režiju će gotovo sigurno pokupiti spomenuti Chazelle, dok se nagrada za najboljeg muškog glumca prvenstveno smiješi Caseyu Afflecku. Emma Stone je favorit za najbolju žensku ulogu, no planove joj možda pokvari Isabelle Huppert (eh da barem). Viola Davis će zgrabiti svoj dugoočekivani kipić za sporednu žensku ulogu, a onaj za originalni scenarij bi mogao lako završiti u rukama Kennetha Lonergana (''Manchester by the Sea''). Nagrada za najbolji adaptirani scenarij vjerovatno će otići Jenkinsu za ''Moonlight'', no velike šanse ima i Davies za ''Liona''. Što se tiče najboljeg dugometražnog animiranog filma, najizgledniji dobitnik je ''Zootopia'' iako poprilične šanse imaju i ''Kubo and the Two Strings'' odnosno, ''Moana''.

Što se tiče glazbe i ostalih 'tehničkih' kategorija, najviše kipića će otići ljudima koji su radili na ''La La Landu'', dok je u kategoriji najboljeg dokumentarnog filma najveći favorit ''O.J.: Made in America''. Naravno, uzmite ove prognoze s rezervom i nemojte uložiti velike novce na kladionici (ukoliko se kladite) pošto su iznenađenja itekako moguća. Da se bira po mojem guštu onda bi nagrade za najbolji film, režiju i adaptirani scenarij dobio ''Arrival'', originalni scenarij Lanthimos, za glumca Viggo Mortenssen, a onu za glumicu Isabelle Huppert. Ali...tko mene pita? Živi bili pa vidjeli!


Reci što misliš!